PERSBERICHT PAARS
LGBTQ+-sensibiliseringscampagne kleurt 450 scholen paars
PAARS maakt deel uit van de grootste sensibiliseringscampagne van de wereld rond het LGBTQ+-thema.
De kleur paars komt uit de regenboogvlag en symboliseert kracht en moed, die je nodig hebt om op te
komen voor jezelf en te zijn zoals je bent.
Naar aanleiding van de Internationale Dag Tegen Holebifobie en Transfobie op 17 mei vindt de campagne
PAARS dit jaar al voor de 13de keer plaats.
450 onderwijsinstellingen in meer dan 100 steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel doen mee aan
PAARS, van het kleuteronderwijs tot het hoger onderwijs. Ook jeugdverenigingen sluiten aan, waaronder
Scouts en Gidsen Vlaanderen.
Met de campagne wordt opgeroepen om in een verenigde houding tegen pesten, verdraagzaamheid en
respect te tonen (voor LGBTQ+-jongeren).
Voor een sfeerimpressie van PAARS op school: klik hier.
Oproep:
1. Kleding in de kleur paars dragen (op 17 mei) om:
• steun en solidariteit te tonen aan LGBTQ+-jongeren (secundair onderwijs),
• kenbaar te maken dat iedereen erbij hoort, wie je ook bent en op wie je ook verliefd wordt (alle
onderwijsniveaus).
2. De thema's ‘LGBTQ+’ (secundair onderwijs) en ‘diversiteit’ (lager onderwijs) beter bespreekbaar
maken met behulp van methodieken en onze PAARS-krant.
3. Een activiteit organiseren die verbondenheid creëert.
PAARS-krant
Om het LGBTQ+-thema beter bespreekbaar te maken is er de PAARS-krant voor middelbare scholieren, die
elk jaar gemaakt wordt door studenten Journalistiek van de AP Hogeschool. De krant kreeg in 2021 het
WAT WAT kwaliteitslabel van De Ambrassade, als erkenning voor kwaliteitsvolle en betrouwbare
jeugdinformatie.
Samenwerking
PAARS vzw is als landelijke vereniging aangesloten bij çavaria. Er wordt o.a. ook samengewerkt met KLIQ
vzw, de AP Hogeschool, VUB, de Poolse Scholencampagne Rainbow Friday en provinciale Regenbooghuizen.
_________________________________________________________________